مشاغل IT: گفت‌و‌گو با آناهیتا چراغی کارشناس شبکه
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ تاریخ انتشار

سلام  لطفا خودت رو برای خواننده‌های کارینسو معرفی کن.

  • سلام آناهیتا چراغی هستم متولد ۱۳۶۸، فوق لیسانس معماری کامپیوتر .

شغلت چیه و چند ساله که شاغل هستی؟ 

  • کارشناس شبکه هستم، از سال ۹۴

در کدام شهر و شرکت یا مجموعه شاغل هستی؟ 

  • تهران. به‌صورت تمام‌وقت در یک شرکت پتروشیمی مشغول به همکاری هستم و به‌صورت پروژه‌ای با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها  کار می‌کنم.

آیا برای این شغل به تحصیلات دانشگاهی نیاز است؟ یا با گذراندن دوره‌های آموزشی آزاد هم می‌شه در این شغل مشغول به کار بود؟

  • خیر. در شغل ما بسیاری از افراد هستن که هیچ‌گونه تحصیلات دانشگاهی مرتبط با این رشته رو ندارن و بسیار موفق و متخصص هستن. با گذروندن دوره‌های آموزشی و یا حتی Self Study می‌شه به‌راحتی به این رشته وارد شد و موفقیت کسب کرد.

برای این شغل دقیقا کدام آموزش‌ها و دوره‌ها را طی کردیی؟ 

  • اولین دوره که پیش‌نیاز ورود به شبکه هست، دوره +Network  هست که من گذروندم، بعد از اون MCSE 2012 R2 ، CCNA ، MTCNA و همین‌طور همزمان با کار، دوره‌های دیگری مثل LPIC1 ، ITIL و ... رو گذروندم. موارد مهم دیگه‌ای هم هست که حتما نیاز هست بلد باشیم مثل مجازی‌سازی،  بکاپ‌گیری و کار با نرم افزارهای بکاپ، استوریج و ... که من این‌ها رو در طول کار و همچنین به‌صورت self study یاد گرفتم، اما دوره‌های بسیار خوب و تخصصی برای آموزششون وجود داره. 

چقدر زمان برد تا اولین درآمدت از این شغل را به‌دست بیاری و اولین حقوقت چقدر بود؟ کمی برایمان توضیح بده.

  • من در زمان گذروندن دومین درس از MCSE شروع به کارآموزی کردم  به‌مدت ۶ ماه که در اون مدت حقوقی دریافت نمی‌کردم، بعد از خود مجموعه بهم پیشنهاد همکاری دادن و کار من آغاز شد، اول به‌صورت پارت‌تایم و بعد تمام‌وقت.

از کجا با این شغل آشنا شدی؟ 

  • من دوره لیسانس رشته‌ام مهندسی نرم افزار بود که خب درسی با عنوان شبکه‌های کامپیوتری رو می‌گذرونیم، اما بعد از فارغ التحصیلی همچنان نمی‌دونستم چه مسیری رو می‌خوام برم و فقط می‌دونستم که آدم برنامه‌نویسی نیستم! به پیشنهاد یکی از دوستان دوره‌های شبکه رو ثبت‌نام کردم و با شرکت در دوره‌ها بسیار علاقه‌مند شدم و مسیر رو ادامه دادم.

آیا شغل شما امکان دورکاری هم داری؟ 

  • بله

آیا شغل شما امکان فری‌لنسری و کار با مجموعه‌های مختلف را داره یا حتما باید در شرکت یا مجموعه‌ای استخدام شد؟

  • میشه به این صورت کار کرد که به‌طور شخصی پروژه‌هایی رو انجام بدی. حالا هم می‌تونه به این صورت باشه که خودت شرکت ثبت کنی‌، هم این‌که فقط به واسطه شخص باشه اما برای این منظور یا باید آشنایی وجود داشته باشه که برای شروع کار پروژه‌ای رو بهت بسپاره یا این‌که اونقدر سابقه داشته باشی و کارت خوب باشه که همون برات تبلیغ بشه و خود کارفرما سراغت بیاد.
    به نظر من بهترین حالت این هست که ابتدا با مجموعه و شرکتی همکاری داشته باشی و در کنارش برای برند شخصی خودت هم فعالیت کنی.

شما در محیط کار با افراد زیادی در ارتباط هستی؟ یعنی کار شما بخشی از یک زنجیره کاری است یا فقط محدود به خودته؟

  • کلا در مجموعه‌ها به این صورت هست که واحد IT با تمامی بخشٰ‌ها در ارتباط هست اما بسته به شکل کاری هر مجموعه ارتباطات متفاوت هست. مثلا در شرکتی ممکنه کارشناس شبکه فقط با هلپ‌دسک‌ها در ارتباط باشه و هلپ‌دسک‌ها با کارمندان. اما در حال حاضر من با همکاران خودم در واحد IT و نیز برای مشکلاتی که در زمینه شبکه برای کاربران پیش میاد‌، با کاربرها در ارتباطم.

چند ساعت در روز و چند روز در هفته کار می‌کنی؟  و آیا ممکنه گاهی در زمان تعطیلات هم به کار مشغول باشی؟

  • 8 صبح تا 4 بعد از ظهر – شنبه تا چهار شنبه
    من همواره On call هستم و خیلی پیش میاد که غیر از تایم اداری کاری پیش بیاد که مجبور بشم ساعت‌های بیشتری رو توی شرکت باشم. علاوه بر اون، چون کارهای مربوط به ارتقا ، تعمیر و ... نیاز به قطعی شبکه دارن، اکثرا به روزهای تعطیل موکول می‌شن که کارمندان حضور نداشته باشن و بشه به شبکه  Down Time داد.

معمولا در ساعات کاری چقدر زمان استراحت برای خودت تعریف کردی؟ 

  • راستش کار ما اصلا روتین نیست که بشه روی زمان استراحت، زمان چای خوردن، زمان ناهار و ... حساب کرد. به‌طور معمول همون زمان صرف ناهار (اگر مشکلی پیش نیاد که مجبور بشم سریع برگردم پشت سیستم یا به جایی مراجعه کنم) تایم استراحت محسوب میشه.

آیا در مجموع از کارت راضی هستی؟ (به‌لحاظ حقوق و مزایا، شرایط کاری، علاقه و...) 

  • از کارم راضی هستم اما توقع بیشتری دارم و این‌که استرس خیلی زیادی داره این کار

فرض کن خودت کارفرما هستی و یک نیرو در موقعیت شغلی خودت رو می‌خواهی استخدام کنی:

آیا سابقه شغلیش مهمه؟ 

  • قطعا بله

آیا مدرک تحصیلیش مهمه؟  

  • خیر

آیا جنسیتش مهمه؟  

  • خیر

چقدر حقوق ماهیانه در نظر می‌گیری؟ 

  • اگه تازه‌کار باشه همون حقوق وزارت کار و اگر تجربه و تخصص داشته باشن با توجه به خود فرد از نظر روحیه  همکاری، منظم بودن، دقت در کار و ... 10 الی 14 میلیون تومان.

در نظر داری داری برای پیشرفت در شغل خود چه مهارت‌هایی را یاد بگیری؟  

  • قصد دارم وارد مباحث امنیت بشم.
    همچنین مبحث DevNet برام بسیار جالب هست که امیدوارم بتونم اون رو هم فرابگیرم.

لحظه‌ای که کارت‌ رو شروع می‌کنی، کنجکاو و مشتاق هستی که امروز چه چالشی دارم یا، بازم یه روز دیگه؟

  • من اصولا عاشق چالش هستم توی کارم، چون وقتی موفق به حل و عبور ازش می‌شم حس فوق‌العاده‌ای بهم میده، اما از اونجایی که چالش‌های کار ما اکثرا با استرس بالایی همراه هست‌، یه وقتا روتین بودن کار رو دوست دارم که مقداری آرامش داشته باشم .

اگر می‌تونستی فقط یک چیز رو در شغلت تغییر بدی، کدوم جنبه یا بخش رو تغییر می‌دادی؟

  • On Call بودن رو و این‌که توی مرخصی هم آسایش نداری.

آیا تا به حال در انجام شغل یا پروژه‌هات شکست هم خوردی؟ مهم‌ترین عاملش چی بود و چه درسی ازش گرفتی؟

  • اسمش رو نمیشه شکست گذاشت‌، شاید کارهایی بودن که به نتیجه دلخواه نرسیده ولی به جرات می‌تونم بگم درصدشون در مقابل مواردی که موفق بوده، واقعا کمه.
    مهم‌ترین عاملش می‌تونه این باشه که هیچ‌وقت نباید از هیچ‌چیز مطمئن بود، مخصوصا در زمینه کاری ما هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و درسی که گرفتم اینه که حتی چیزهای خیلی کوچیک می‌تونن توی نتیجه نهایی موثر باشن پس با دقت هرچه بیشتر باید کارها رو پیش برد و همین‌طور مشکلات رو بررسی کرد.

آیا شغلت در کشورهای دیگه خواهان داره و تا به حال به مهاجرت هم فکر کردی؟

  • بله ولی یک مقدار موضوع متفاوت هست. مثلا توی ایران انتظار دارن که یک کارشناس شبکه در زمینه‌های مختلفی توانایی و تخصص داشته باشه که خب هم زمان‌بر هست‌، هم مشکل، اما تا جایی که من می‌دونم در کشورهای دیگه به این شکل نیست و اگه یک سرویس ( مثلا Exchange مایکروسافت) رو به‌طور تخصصی بلد باشی و روی اون مبحث متمرکز باشی می‌تونی فعالیت کنی.
    چند سال پیش به مهاجرت فکر می‌کردم اما در حال حاضر خیر.

آیا توصیه می‌کنی بچه‌های جوان‌تر وارد این شغل بشن؟

اگه علاقه و پشتکار دارن حتما بله.
متاسفانه توی کار ما خیلی به این شکل هست که ادعای کاربلد بودن و سواد به‌طور غیرواقعی از سمت افراد مطرح می‌شه. توصیه می‌کنم که به‌صورت واقع‌بینانه به توانایی‌های خودشون واقف باشن و اصلا فکر نکنن اگر الان اول راه هستن یا چیزی رو بلد نیستن این یه نکته منفی هست. اگر خودشون بخوان خیلی زود می‌تونن پیشرفت کنن و مسیر موفقیت به‌طور خودکار به روشون باز میشه. همواره در حال یادگیری باشن و اگر دیدن در جایی قرار گرفتن که جای پیشرفتی براشون نداره ریسک کنن و تغییر موقعیت بدن.
این شغل یک مقدار سنگین هست. هم از نظر کاری هم از نظر روانی پس اگر می‌خوان واردش بشن با دید باز باشه و البته این رو هم مدنظر داشته باشن که متاسفانه اونقدر که باید و شاید در سازمان‌ها و شرکت‌ها بهش بها داده نمیشه و اهمیتش درک نمیشه، اما خودشون قدر خودشون رو بدونن و این نکته رو فراموش نکنن که امروز، IT مهم‌ترین ستون هر سازمانیه.
در نهایت امیدوارم همه به جایگاهی که دوست دارن و براش در تلاشن برسن.

 

  •   آیا این گفت‌وگو برای شما مفید بود؟
  • اگر جای مصاحبه‌کننده بودی چه سوالات دیگری از مصاحبه‌شونده می‌پرسیدی؟
  • اگر متخصص خاصی را می‌شناسی و دوست دارید کارینسو با او مصاحبه کند لطفا برای ما بنویس.
  • لطفا جواب این پرسش‌ها رو در بخش نظرات این گفت‌وگو بنویس.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 31)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg